Utlandsproblem.


Det finns några saker som man, lika säkert som att solen alltid skiner här (jo ni!), kommer få vara med om om man bor ett längre tag i det här landet.



Den ena (1) saken är dålig service. Räkna inte med att de som jobbar i de mindre affärerna lägger bort sina modemagasin/lämnar sin fotbollsmatch bara för att du kom in.


Exempel: Här vid vår gata finns minst tre olika frukthandlar och jag har varit in i alla ett antal gånger, främst för att jag inte gillar nån av dem som jobbar där. Den ena är en uttråkad yngre kvinna som eventuellt kan tänka sig att slå in priserna och ta betalt av dig, när hon har läst färdigt sin Yves Rocker-broschyr.

Den andra affären drivs av en indier/pakistanier som aldrig ler och det är oundvikligt att inte misstänka att han avskyr sitt jobb/liv. Frågar han om du vill ha tomater och du säger "ja" får du hämta dem själv ändå.

Den tredje stjärnan jobbar i affären mittemot den deprimerade indiern/pakistaniern. Han är visserligen ung och glad, lite för glad. Det ropas och tjoas och skämtas med tanter samtidigt som han är inloggad på msn på sin dator som står i en hylla bakom honom och en bollywoodmusikvideo rullar på skärmen. Kön är alltid lång och affären trång.


Men eftersom jag är fruktfreak så varierar jag mig mellan de här tre, beroende på vilket humör man är på. Vill man inte prata vet man ju var man ska gå.

(Dessutom är det ju så att man ser lite annorlunda på jobb och fritid i olika delar av världen. Läste just om det i min interkulturell kommunikationsbok att olika delar av världen delas in i olika kategorier: being, becoming och doing. Sverige hör till doing-kategorin. Det betyder att det man gör är det viktiga. Jobb är jobb, fritid är fritid. I de övriga två kategorierna är gränsen mellan jobb och fritid mycket lösare. Jag har insett att Spanien inte är ett doing-land, iallafall inte i Raval.. De har halva familjen med sig på jobbet och kan ha viktigare saker för sig än att betjäna kunder (exempelvis kolla hur det går i fotbollsmatchen på tv). Så man får ha det i tanken kanske.)



Den andra saken (2) som kommer ske om du bor i det här landet en längre tid (eller om du har otur räcker det att du bor på hotell tre dagar) är att du kommer bli väckt av ett vägarbete (av något slag, men jag sätter en femma på att de borrar i asfalt) som ekar mellan husen och gör dig lagom glad.

Exempel: I Vigo bodde jag på ett crappy hotell i tre dagar innan jag fick boende. Vad var granne med mig? Ett husbygge.
I Vigo i allmänhet bröt de upp och la om halva stans gator. En dag kom de till min gata. Härliga tider.
Idag, just nu, borrar de upp gatan utanför.




Tur att klockan var uppstigningsdax.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0