Umami - den femte smaken

Sött, surt, salt eller beskt?
I lördags valde vi istället den där femte smaken och gick till restaurangen umami.



Frida beställde en köttbit med tillbehör och någon pasta till som var kryddat med aromat. Denna kryddas huvudingrediens är glutamat eller då umami eller hur det nu ligger till.
Själv beställde jag in deras rekomenderade hamburgare och frågade om jag kunde få pommes till, vilket såklart gick bra. Det intressanta var dock att när vi fick in maten, så var det pommes och en biff inget mer! Biffen var dock riktigt god och jag förstår lite tanken med att man vill lyfta fram alla smaker och inte gömma köttsmaken i bröd, ketchup, dressing osv.

Det här med att bli förvånad över saker är ju lite av spanjorernas speciallitet. Vi var för ett tag sen på en annan restaurang. Det var trevlig atmosfär, fin restaurang och vi beställde en 3-rätters meny. En bra sallad till förrätt en paella till mig som kändes väldigt lokal och var väldigt god. Frida åt lamm av bra kvalitet. Mätt som man nu var orkade vi inte med kaka utan Frida tog en kopp kaffe medan jag valde "fruits". Lite överraskande var det när kyparen kommer ut med en oskalad apelsin och en kniv i handen.

På dörrfronten är det inget nytt, vi smyger ut genom ytterdörren lite som det där spelet man plockar bort en kloss i taget utan att tornet ska rasa. Vi ger oss aldrig den här matchen kommer vi aldrig förlora!

/Magnus  


Kommentarer
Postat av: Marie

Jag håller på Er!!

Den här matchen vinner Ni!



Ps "Fruit" som dessert i Palma var en skiva melon att gnaga på...



Marie

2010-10-11 @ 22:10:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0