En kulturell eftermiddag.


Jag har haft en riktigt bra eftermiddag! Efter att M åkt gick jag ner till Ramblan (inget strandsug idag, orka pendla tunnelbana), inte för att jag gillar den utan för att Palau de la Virreina ligger där. Det ser ut såhär:





Det är ett kulturcenter och jag har gått förbi några gånger och sett att de har en fotoutställning (som är gratis) så jag blev lite nyfiken. Så idag tog jag mig äntligen dit.


Just nu har de en (stor) utställning om fotojournalistik där olika fotografer medverkar med sina teman på ämnet. Vissa delar av utställningen var riktigt bra, bland annat hade de satt ihop en film med foton som en fotograf hade tagit under den tågresa där man transporterade Robert Kennedys kropp till begravningsplatsen efter att han mördats 1968. Det var meningen att fotografen skulle fota begravningen men här fokuserade utställningen på de bilder han tog från tåget under de timmarna, som ett dokument på alla tusentals människor som stod bredvid rälsen för att se tåget passera och ge sin sista hälsning. Det var en annorlunda vinkel och det gillar jag. Riktigt häftiga bilder med. 

En annan del som jag gillade var en fotoserie som visade hur diamanthandeln går till, från de fattiga arbetarna i Afrika till de rika stadsborna som bär juvelerna på sina fancy fester i New York. Fantastiska bilder. 



Jag blev kvar längre än jag tänkt, och hade kunnat stanna ännu lite till om det inte var för att jag hade ett stort sug efter en kaffe i solen på det mysiga torget vid kyrkan Santa Maria de Pi som är mitt favorittorg. Dock var det skugga över torget och en liten marknad med lokala matprodukter och även konstnärsutställning, så jag gick en runda men kom tillbaka lite senare och då hade kaffesuget övergått till ölsug så jag tog ett litet glas och läste min spanska Women magazine (tidningar är billigt här, och man vill ju öva sin spanska lite. Plus att det är trevligt att läsa på café). Det var fullt vid alla bord så jag fick snart sällskap av ett trevligt amerikanskt par, så vi satt och pratade en timme eller så om Spanien, Chicago, Sverige och turism i allmänhet. Trevligt med lite sällskap, jag börjar känna att jag saknar att ha lite folk att umgås med så såna här små möten livar upp en eftermiddag på egen hand. 

På vägen hem gick jag förbi La Boquería och köpte lite skinka och reagrönsaker (4 avokado för 1,50 euro. Nice!) och nu har jag ätit lite. Tyvärr var potatisen slut så min plan sprack lite så jag är inte jättemätt direkt. Men jag spar mig till popcornen, jag tänkte gå på bio ikväll eftersom det inte blev av igår. Och jag är pigg, kvällen är ung, jag har inget bättre för mig etc.


Så får det bli.


Kommentarer
Postat av: Marie

ja gtycker att det verkar ha varit en riktig bra dag. Lite annorlunda men givande. Skulle också vilja se de där utställningarna med Kennedy och diamanter. Kanske när vi kommer.

Hoppas filmen är bra ( lite förlång enligt kritiker).

Kram på dig gumman!

2010-10-03 @ 16:03:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0